Langrenn Løp Sykkel

Treningsdagbok

Vi i toppformen.no nyttar oss av Olympiatoppens treningsdagbok (OLT-dagbok) i vår oppfølging av medlemmar. 


Kva kostar dagboka?

Det er gratis å nytte seg av Olympiatoppens treningsdagbok (OLT-dagbok). Vil du ha individuell oppfølging av gjennomført trening, kostar det 99,- kr per månad. Ein føresetnad for å nytte seg av dette tilbodet, er at du har kjøpt årsplan og treningsplaner per månad. På denne måten kan vi følgje opp di trening utifrå dine mål og føresetnader.


Kvifor treng eg treningsdagbok?

Det overordnede målet med OLT-dagboken er å gi trenere og utøvere et verktøy som gjør dem bedre i stand til å foreta en systematisk planlegging, dokumentering og evaluering av treningsprosessen. Dette vil kunne føre til:

  • Utøverne får en bedre og mer individuelt tilrettelagt trening
  • Det blir en bedre dialog mellom trener og utøver i forbindelse med analyse av gjennomført trening
  • En felles terminologi innad og på tvers av idrettene
  • Et høyere kompetansenivå hos sentrale trenere i Norge (videreutdanning av trenere). På den måten l egges forholdene til rette for talentutvikling (riktig trening på riktig tidspunkt i en langsiktig oppbygging).
  • At kunnskapen om treningsprosessen blir mer systemavhengig og mindre personavhengig. Et problem innen har vært mangel på overlevering av kunnskap. OLT-dagboken tilrettelegger for at kunnskapen om treningsprosessen blir værende i organisasjonen selv om trenere og utøvere gir seg. (Kjelde: Olympiatoppen)

Innføring i bruk av Olympiatoppens treningsdagbok

(Basert på skjemaet som lange løp i Friidrett benytter)

  1. Logg inn på: www.olt-dagbok.net.
  2. Registrer deg som bruker ved å klikke på "Registrer". Legge inn opplysninger om deg selv, og kryss av for ønsket idrett (Regneark aktiviteter)
  3. Når du har registrert deg kommer du inn i registreringsbildet (Treningsdagboken)
  4. Registrer planlagt trening i venstre kolonne (dobbeltklikk for skrive inn det du ønsker)
  5. Registrer gjennomført trening i de neste kolonnene
  6. Registrer tid på "Utholdenhet" (I-soner) i minutter (retter seg automatisk til timer og minutter) eller i timer (eks: 1:25)
  7. Registrer deretter tid på andre treningsformer (Styrke, hurtighet, etc)
  8. I kolonnene for "Bevegelsesformer" skal det registreres hvilken bevegelsesformer som "Utholdenhetstreningen" er gjennomført med (dobbeltføring).
  9. I kolonnen "KM løpt" skriver du inn antall kilometer løp på den enkelte økt
  10. I kolonnen "Dagsform" registrer du tallet 1 til 5. 1 betyr at dagsformen er elendig, mens 5 betyr at du er i toppform.
  11. I kommentar feltet ytterst registrer du gjerne øktinnholdet (eks: 6x8min løping, I-sone 3, P=2min) og kommentarer knyttet til treningsøkten.
  12. Klikk på hjerte for å legge inn data på "Dagsparameter" (Hvilepuls, vekt, søvn, mental status, etc)
  13. Klikk på "Oppdater" nederst i høyre hjørne for å lagre planlagt og gjennomført trening
  14. Klikk på statistikk for å se hva som er gjennomført av trening på uke- og månedsbasis (blir flere rapporter)

Dersom PCen ikke er installert med Microsoft Silverlight vil dere få de beskjed om å installerer denne softwaren. Det eneste dere trenger å gjøre er å klikke OK og Yes/Ja et par ganger når programvaren lastes ned og installeres. Silverlight er en ganske vanlig komponent (sofware) å installere, og kreves blant annet på NRK sine nettsider. (Kjelde: Olympiatoppen)



Toppformen.no, Asgeir Årdal, Tlf. 95 77 62 92, Epost: kontakt@toppformen.no, Følg oss:

Webdesign: ProResult